logo Facebook
i slova jsou činy

Kdo koupí TV Nova. Nabídku prý podali tři zájemci, jedním z nich má být Kellner

05. června 2019 11:54 / autor: Robert Břešťan

ANALÝZA

Informace o prodeji televize Nova, respektive sítě středoevropských televizních stanic z portfolia americké společnosti CME, se opakovaně vracejí. „Na spadnutí“ byl prodej v roce 2013, na konci roku 2017 i nyní. Svou nabídku podala údajně vedle dvou zahraničních zájemců i investiční společnost PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera.

Již na konci března mediální společnost Central European Media Enterprises (CME) oficiálně oznámila, že hodlá „prozkoumat a vyhodnotit strategické možnosti pro firmu“. Což přeloženo může znamenat i prodej společnosti nebo její části.

Největší akcionář, americký telekomunikační gigant AT&T (drží 64,1 % akcií), tento plán podporuje, uvedla ve své tiskové zprávě firma.

Indicií, že se něco děje, je fakt, že vedení Novy čerstvě opustil generální ředitel Christoph Mainusch. Nahradit ho má tandem dosavadní finanční ředitelky Kláry Brachtlové a obchodního ředitele Jana Vlčka.

O tom, že právě generální ředitel Mainusch bude první obětí změny majitele, se v zákulisí mluvilo už na konci roku 2017.

Tehdy přicházely zprávy o tom, že o TV Nova mají zájem firmy jako Penta, J&T, čínská CEFC, PPF, Daniel Křetínský… Z prodeje tehdy nakonec sešlo i kvůli dění ve Spojených státech, kde nebylo jasné, zda americké soudy schválí převzetí společnosti Time Warner firmou AT&T. 

Jak sehnat dost hotovosti


Před pár týdny se objevily informace o tom, že zájem o Novu má Jiří Šmejc a jeho investiční společnost Emma Capital. Faktem je, že Šmejc finančně „zbrojí“ – prodal svůj 25% podíl ve společnosti Sazka, o 2,5 % také snížil svůj podíl v Home Credit Group. Týdeník Euro výnos odhadl na deset miliard korun.

To by sice na CME sice nestačilo, ale to nevylučuje, že by nákup Novy (respektive CME) byl společným byznysem hned několika investorů. Zkušený investor (stejně jako další mluvčí chce zůstat v tomto příběhu raději anonymní) upozorňuje, že v realitě je těžké oddělit investorské peníze: „Vyznat se v tom, kdo je v konkrétním byznyse Kellner, Šmejc, případně Křetínský nebo Tkáč, je často naprosto nereálné. Peníze různě skládají, jeden se k tomu oficiálně přihlásí, druhý v tom má své peníze.“


Emma Capital sice popřela, že by o investici do TV Nova uvažovala, neuzavřené obchody však firmy tradičně nepotvrzují ani nekomentují.

Podle zákulisních informací má o koupi televize Nova eminentní zájem Petr Kellner, který prý jednání vede osobně.

„Kellner má rozhodně zájem koupit Novu. Pokud vím, řeší to teď Kellner osobně, létá kvůli tomu do Spojených států. Nejde tedy jen o Novu, ale o celou CME, protože těžko bude někdo prodávat jen jednu a ještě nejvýdělečnější část,“ říká zkušený mediální manažer, který dříve v TV Nova působil; jmenován být s ohledem na své obchodní vazby nechce.

Chystaný obchod může mít i souvislosti s děním na druhém konci světa. Společnost Home Credit hodlá vstoupit ještě letos se svými akciemi na hongkongskou burzu. Podle agentury Reuters by chtěla získat alespoň jednu miliardu amerických dolarů (přes 23 miliard Kč). Připomeňme, že většinovým vlastníkem Home Credit je skupina PPF, zbylých 8,88 % drží nadále Jiří Šmejc (respektive Emma Capital).

To už dohromady dává slušnou hotovost. Před dvěma lety se spekulovalo o tom, že CME by byla k mání zhruba za dvě miliardy dolarů.

Na americké burze se nyní akcie CME (pod názvem CETV) obchodují zhruba za 3,72 dolarů za akcii (stav k 4.6.2019). To, že nejlepší časy má firma za sebou, dokazuje fakt, že v roce 2007 to bylo až 104 dolarů. Tržní kapitalizace firmy je podle údajů burzy Nasdaq nyní pod jednou miliardou dolarů.

Další mediální manažer s vazbami na PPF – ani on nechce být citován – tvrdí, že už padly i konkrétní finanční nabídky na odkup CME a že soutěž se zúžila na tři zájemce.

Konkrétně jsou prý ve hře už jen PPF, americká televizní společnost Discovery a také minoritní akcionář CME Ronald Lauder, muž, který v roce 1994 TV Nova zakládal a jemuž později Česká republika musela v roce 2003 v arbitráži za zmařenou investici vyplatit 10,5 miliardy korun.

Co Kellner musí udělat


Pokud Kellner (a Šmejc) Novu skutečně koupí, bude to návrat na „místo činu“. Vstup Jiřího Šmejce a později PPF do TV Nova a její následný prodej zpět do rukou Ronalda Laudera v roce 2004 byl svého času jeden z nejúspěšnějších obchodů PPF; pro Jiřího Šmejce to byla i vstupenka do blízkosti Petra Kellnera a jeho byznysu.

Situace na mediálním trhu se ale za ty roky dosti proměnila. Vlastnictví velké, sledované a tedy vlivné televize, dlouhodobé jedničky tuzemského trhu, má nyní více rozměr vlivový než-li byznysový. Nelze nevidět, že právě Kellnerovi, na rozdíl od dalších velkých hráčů typu Babiš, Křetínský či Dospiva, mediální zázemí v tuzemsku chybí.

„Je zajímavé, jak dlouho se dařilo kolem Kellnera držet mediální ochranu. Ale v posledním roce se už mediálně dostává na úroveň běžného podnikatele, i když je nejbohatší. Když si vezmete podnikatelské cíle Kellnera, je vám jasné, co musí udělat,“ podotýká již výše citovaný mediální manažer.

Robert Břešťan, HlidaciPes.org.

Text vznikl pro Ústav nezávislé žurnalistiky.