logo Facebook
i slova jsou činy

Nejsledovanějším pravidelným pořadem ČT24 jsou Otázky Václava Moravce

09. září 2019 05:00 / autor: Jan Mrzena

Zpravodajský kanál České televize v prvním pololetí pokrýval především zásadní politické události u nás i ve světě. Jeho vysílání v tomto období vyhledávalo každý den v průměru 1 365 000 diváků, přičemž maxima denního průměru dosáhl v lednu - 1 552 000 diváků. Podle údajů, které generální ředitel Petr Dvořák poskytl televizní radě (ze zdroje ATO – Nielsen Admosphere) měla ČT24 v prvním pololetí 2019 podíl na divácích 3,87 %, což je oproti minulému roku pokles. Nižší výsledek je podle vedení televize způsoben i absencí mimořádných zpravodajských událostí. Nejvyšší čísla přišla v červnu (4,81 %), což souviselo s událostmi okolo vládní krize, zprávou EU o čerpání dotací premiéra Babiše a masovými demonstracemi Milionu chvilek pro demokracii. V prime time dosáhla čtyřiadvacítka podílu na publiku 2,13 %, trendově ukazatel kopíruje výsledky za celý den. Spokojenost se zpravodajským kanálem se dlouhodobě drží na úrovni 8,2. Nejvíce jsou diváci spokojeni s pořady Hyde park civilizace (8,9) a Věda 24 (8,8). Mezi další pořady s vysokou spokojeností se řadí Branky, body, vteřiny (8,7) a pořady věnované zpravodajství o počasí. V prvním pololetí 2019 odvysílala ČT24 celkem 3160 hodin premiér, tedy 72,7 % vysílacího času.

Podle zprávy, kterou minulý týden projednávala Rada České televize, důvěryhodnost ČT dosáhla na hodnotu 68 %, zároveň jsou dvě třetiny respondentů přesvědčeny, že ČT divákům předkládá objektivní a vyvážené informace. Zpravodajství ČT je dlouhodobě vnímáno jako stabilní a objektivní, vyvážené a poskytující nezávislé informace bez vnějších vlivů (zdroj: Semestrální Trackingový výzkum – Kantar CZ – 1. pololetí 2019). Pozitivní vnímaní zpravodajství ČT potvrzují i výsledky celoevropského výzkumu, ve kterém je Česká televize (hned za Českým rozhlasem) označována jako nejdůvěryhodnější zpravodajský zdroj v České republice. V celoevropském porovnání veřejnoprávních zpravodajských kanálů je ve vnímání důvěryhodnosti na podobné úrovni jako rakouská ORF nebo italská RAI. Je dokonce na vyšší než francouzský nebo španělský veřejnoprávní zpravodajský kanál. (Zdroj: Digital News Report 2019, University of Oxford, Reuters Institute).

Hlavní zpravodajský pořad Události má ustálenou diváckou skupinu. V posledních pěti letech ho sledovalo v průměru 810 tisíc diváků a stejné číslo platilo i v prvním pololetí, share se pohybuje nad 24% (údaje zahrnují kanály ČT1 i ČT24). Nejsledovanějším pravidelným pořadem zůstávají Otázky Václava Moravce, které na ČT24 sledovalo (1. i 2.část) průměrně 212 tisíc diváků (share 10,03%). OVM nadále zůstávají v rámci ČR nejúspěšnějším pořadem, pokud jde o množství citací jeho obsahu v jiných médiích. První hodinu OVM sledovalo v tomto pololetí v průměru 450 000 diváků, podíl na publiku se meziročně zvýšil na 21,66 %.

Události komentáře se snaží o důkladné plánování témat a klíčových atraktivních hostů v kombinaci s reakcí na aktuální události daného dne. Nejčastěji dostali pozvání zástupci vládní koalice (ANO a ČSSD), pak zástupci nejsilnějších opozičních stran (ODS a Piráti). Ochota přijímat pozvání je však velmi kolísavá – například předseda ČSSD Jan Hamáček pozvání do Událostí, komentářů nepřijal letos ani jednou. Premiér Andrej Babiš pozvání přijal dvakrát. Účast velmi často odmítala SPD, dále pak ČSSD zvláště ve dnech vládních krizí, menší opoziční strany jsou naopak vstřícné. Celkově ze statistiky plyne, že úspěšnost při oslovení hostů je 42 procent, tj. k získání jednoho hosta je třeba jich oslovit 2,4. V Interview ČT24 statistiky z velké části kopírují Události, komentáře. Za zvláštní zmínku stojí hnutí SPD – přijalo pozvání pouze jednou, zatímco jej obdrželo třicetkrát. Celkově na jednoho hosta, který přijme pozvání do Interview ČT24, připadalo 3,5 oslovených.

Velký ohlas mělo 6 premiérových dílů Fokusu Václava Moravce, pořad má výjimečné postavení jak mezi akademickou, tak mezi školní veřejností. Pozitivně jsou vnímány u tohoto formátu i publicistické reportáže z různých regionů ČR ve stopáži 6-8 minut. Jak už bylo uvedeno výše, diváci mají na zpravodajském kanále velmi rádi pořady o historii a vědě.

Veřejnoprávní televize má i svůj pořad o médiích. V prvním pololetí odvysílala 23 premiérových dílů Newsroom ČT24. V pořadu se řešily dezinformace před Evropskými volbami (zajímavé informace přineslo například natáčení v evropské centrále společnosti Facebook o tom, jak se tato sociální síť na volby připravovala), připravované změny v televizi Prima (ohlášená spolupráce se CNN), ale také pokračování odhalování souvislostí vraždy novináře Jána Kuciaka a jeho partnerky. Častým tématem byla evropská směrnice o autorském právu, redakce pořadu sledovala také dění v mediálních radách i související dění na politické scéně. Průměrná sledovanost v prvním pololetí byla 73 tisíc diváků při průměrném share 2,56 %.

Zájem o zpravodajství České televize rychle roste na internetu. Průměrně každý měsíc navštívilo web ČT24 1,2 milionu reálných uživatelů. Nejsilnějším měsícem byl květen - 1,3 miliónů. Poprvé tak měsíční návštěvnost zpravodajského webu veřejnoprávní televize trvale překračuje hranici jednoho milionu. Nejsledovanějšími pořady živě na internetu byly v prvním pololetí Události a Sněhové zpravodajství. Velký zájem byl také o speciál Protesty z Letné z 23. 6. 2019. Odloženě si diváci nejvíce přehrávali Otázky Václava Moravce, když byl hostem premiér vlády Andrej Babiš (OVM ze 6. ledna si po odvysílání po dobu dalších sedmi dní přehrálo 20 tisíc diváků, díl z 5. května 17 tisíc diváků). A vůbec nejsledovanějším dílem na internetu odloženě byl ten z 30. června - přehrálo si ho 26 tisíc diváků.