logo Facebook
i slova jsou činy

Vánoce 2019

28. prosince 2019 13:00 / autor: Jan Mrzena

Letošní Vánoce máme za sebou. V médiích se o médiích psalo tradičně hodně. Z témat dominovalo televizní sváteční vysílání. V několika článcích jsme se dozvěděli kolik diváků se, na kterou televizi a její program dívalo. V podstatně více článcích jsme se mohli dozvědět, co si o filmech - pohádkách myslí publicista – kritik. Nechybělo ani poučení, že české pohádky by kdesi ve světě neuspěly. Pozornost (mezi novináři) poutal sedmým Vánočním poselstvím prezident Miloš Zeman, ale především první boj o světového šampiona roku 2020 – Mistrovství světa v ledním hokeji U20. Některá média zavzpomínala na Táňu Fischerovou, naopak nikde nechyběla vánoční černá kronika. O politice se naštěstí moc nemluvilo a nepsalo, snad jen v souvislosti s neposelstvím Miloše Zemana. A to je dobře.

O svátcích má tradičně nejvíc konzumentů televizní vysílání. Ať už jako kulisa pro přípravu štědrovečerní večeře nebo jako osvědčená rodinná zábava „když sní se, co je v míse“ či zaručená rodinná ukolébavka „v jizbě dusné všechno usne k blaženosti mé“. Česká televize vsadila na schéma léty prověřené. A to se jí vyplatilo. Tedy měřeno počty diváků. Na Štědrý den si její programy pustilo v průměru přes 50%, na Boží hod a na Štěpána 45% diváků. Premiérové pohádky Princezna a půl království a Čertí brko sice nepřekonaly rekordy z minulých let, ale braly 2,5 resp. 2,3 milionu diváků. A to jsou čísla, která s přehledem zařadí obě pohádky do nejvyšších pater televizní sledovanosti 2019. Také neskutečně nesmrtelné Tři oříšky pro Popelku podrtily konkurenci (1,6 miliónu).

Nova a Prima se do přímého souboje s Českou televizí o svátcích ani letos nepustily. Investice do programu jsou vysoké a na krátké období konce roku se komerčním televizím patrně nevyplatí. I když Prima pro léta budoucí samu sebe mohla ujistit, že kvalitní pohádka funguje jako trvalka. S čerty nejsou žerty totiž i po třiceti letech lehce přeskočily milion diváků. Nova vzpomíná na spolupráci se Zdeňkem Troškou. Nebýt jeho tvorby, zůstávala by až třetí vzadu. Koneckonců jeho Nejkrásnější hádanka byla z jejího programu jediná, která přilákala skoro 750 tisíc diváků.

Televizní a filmoví kritici štědrovečerní pohádku České televize rozebírali s různým hledím. Nakonec ani u nich (i když ne vždy) nedopadla špatně. Jejich názor však diváky nezajímá. Stejně tak diváky nezajímá fakt, že kdesi v Evropě školy začaly cenzorovat pohádky, které smí být v jejich knihovně, protože pro vyprávění příběhu používají osobnostní stereotypy hlavních hrdinů. Diváky většinou nezajímají ani mediálně upravené pohádkové preference Keiry Knightley, která údajně doporučuje Odvážnou Vaianu a zavrhuje Popelku, protože je genderově nevyvážená. Jako z jiného světa pak působí zaručené informace v článcích, které vyplňují sváteční informační prázdnotu. Například – proč močil král Miloslav v zámeckých zahradách při natáčení Pyšné princezny nebo kterak trápil režiséra Václava Vorlíčka nedostatek sněhu při výrobě Popelky. Ale dobrá, o něčem se psát holt musí.

Má to všechno nějaké resumé? Ale jo – bramborový salát je nejlepší na talíři, a ne v médiích. Na české pohádky českým divákům nesahejte. Pokud chcete mít o svátcích diváky také na Nově a na Primě, tak vysílejte méně reklamy a nějaký ten milion investujte i do českých pohádek. A pan prezident by mohl své poselství číslo sedm vydávat za poslední – projevy může přednášet jindy.